Igår haverarade min bärbara jobbdator, den startade men sedan var det stopp. Som tur var hade jag flera möten bokade inne i Eksjö och här finns IT-enheten. Jag lämnade in min dator för undersökning (en eloge för fantastiskt bemötande i denna krissituation!). Det blev dessvärre en sorglig diagnos, hårddisken hade gett upp. Det är i de här lägena man upptäcker hur berende vi är av tekniken. Jag som skulle göra detta, detta och detta… och nu stod jag utan dator.

Min privata dator är av den väldigt lilla bärbara typen. Den är så liten och så bärbar att man kan få ner den i en handväska. Den är bra när man skall anteckna eller läsa hemsidor, bloggar, nyheter mm men den inbjuder inte till större abetsuppgifter eftersom skärmen är så liten.

För att kunna utföra de arbetsuppgifter som jag tänkt har jag nu investerat i en skärm. Nu är skärmen installerad och den ger mig en fantastisk bild, det var ett bra köp.

Mitt emot mig sitter min man med en skärm som nu har tre år på nacken, den ser väldigt gammal ut om man jämför den med min nya fina skärm. Jag kan inte låta bli att fastna i tankar kring den otroligt snabba teknikutvecklingen. Eftersom jag arbetar i skolans värld går tankarna vidare till funderingar över hur vi i skolan skall ha en chans att följa med i den här speedade utvecklingen.

Vi utbildar för framtiden men vi har svårt att hänga med i nutiden när det gäller tekniska hjälpmedel. För några år sedan började ”framtidens klassrum” att installeras, vi fick dataprojektorer med tillhörande teknik i några klassrum per år och skola. Idag kallar vi de här klassrummen för ”nutidens klassrum”. På vår skola har vi den här utrustningen i så gott som alla klassrum. Men…

Idag finns mer avancerad teknik som till exempel gör det möjligt att spara de anteckningar som gjorts på tavlan i klassrummet. Visst vore det toppen att kunna maila lektionsanteckningar till alla elever.

Vi utbildar för framtiden men vilka möjligheter har vi att följa den tekniska utvecklingen? Kan vi bli bättre på att använda den teknik vi har tillgång till?