På lördagmornar blir jag ofta sittande med min dator och en kaffemugg. Det är en av veckans guldstunder med tid för reflektion och lärande. Jag har några favoriter ute på nätet som jag återvänder till, via mina favoriter slussas jag vidare och får del av sådant jag annars hade missat.

Nu har jag lyssnat till Eva Bergh Nestlog. Tänk, vilket enkelt sätt att få påfyllning med pedagogiska tankar.

  • jag besöker en av de sidor jag regelbundet återkommer till (länk)
  • jag följer en länk till UR
  • jag får del av en doktorands erfarenheter
  • jag följer ytterligare en länk på URs sida
  • jag ser, hör och inspireras

Mina egna tankar kring språket och språkets vikt för våra elevers utveckling får påfyllning på ett fantastiskt enkelt sätt. Det här är ett exempel på nyttan av ”webben”.

Förutom tankar kring hur vi arbetar med språket i skolan poppar mina tidigare funderingar om hur vi kan använda internet på ett mer aktivt sätt i arbetslagsarbetet upp. Tar med mig detta, tänker och planerar vidare. Det är många ”hur- och vadfrågor”  som dyker upp. Jag har dessutom fått en påminnelse om URs hemsida och de godbitar som finns att ta del av.

Jag tycker om lördagsmornar, som ofta blir hela förmiddagar…