De senaste veckorna har varit intensiva på flera sätt. Förutom arbetet som rektor har jag avslutat den statliga rektorsutbildningen. De senaste två åren har jag deltagit i rektorsutbildningen vid Linköpings universitet, en utbildning som omfattar 30 högskolepoäng. Förra veckan var det dags för examination, med allt vad det innebär med skrivande av uppsats samt uppladdning inför opponering.

Det är nyttigt att examineras, att skriva för att bedömmas är någonting som våra elever gör. Om jag som rektor känner av en osäkerhet inför att få höra hur jag lyckats, hur är det då för våra elever? Det är nyttigt att själv utsättas för bedömning när man arbetar i en verksamhet som ständigt bedömer elevernas resultat.

Hur det gick? Jag blev godkänd och jag känner mig stolt över den återkoppling jag fick på mitt arbete.

Är jag en bättre rektor efter att ha genomfört utbildningen? Ja, det tror jag faktiskt även om det är så att när man lär mer så förstår man hur lite man kan och vet. Enligt forskningen har rektor stor betydelse för elevers resultat, något som Anne-Marie Körling nämner på sin blogg med rubriken ”Rektorernas ledning syns i elevernas resultat”.

Jag känner stor respekt för det uppdrag jag har och jag vet att mitt mål alltid är elevernas bästa.