Lördagar och söndagar blir det ofta en hel del tid till läsande. Idag fastnar jag bland annat för en artikel i Dn (19 sept), där Kim Phúc är huvudperson. Kim är flickan i centrum av den bild Nick Ut tog i Vietnam 1972 (se länk), har man sett bilden minns man den.

Idag är Kim Phúc en stor kvinna som använt och använder sitt oönskade kändisskap i sitt arbete för bland annat barn i världen. Det finns mycket att lära av den ödmjukhet som Kim uttrycker, det väcker många tankar.

”Det som hände mig när jag var barn valde jag inte själv. Däremot har jag själv valt hur jag har hanterat händelsen och hur jag har levt mitt liv efteråt. Jag känner en sådan tacksamhet mot allt jag fått och hur mitt liv är i dag.” (Dn 19 sep 2009)

Jag tar med mig Kim Phúc i egenskap av positiv förebild och placerar henne på en av hedersplatserna i min inspirationsbank.