Furulundsskolan 025Så var det äntligen dags för skolstart, idag började våra elever ett nytt läsår. Det kändes bra att få hissa flaggan i topp på morgonen!

Under förmiddagen hälsade jag  på i nästan alla klasser. Tyvärr var några som jag inte hittade, skall leta reda på dem under veckan. Det är precis som lärarna sade i förra veckan: ”Det är ju eleverna vi väntar på!” Visst är det någonting speciellt med första skoldagen. Efter att ha arbetat i en skola utan elever så känns det fantastiskt att få träffa alla barn och ungdomar.

De yngre barnen pratade om att det var roligt att börja skolan. Högre upp i klasserna var det inte så många (ingen efter klass 6) som pratade om att det var toppen att skolan kört igång igen. Jag kan inte låta bli att undra varför det är så men det är nog likadant på de flesta skolor. I en klass kom det några frågor om varför sommarlovet är så kort. I år var det drygt tio veckor, nästa gång jag besöker den klassen skall jag fråga hur långt ett långt sommarlov är. I ett klassrum blev det ett bra samtal om vem som egentligen bestämmer hur mycket man skall gå i skolan. En klok fråga, efter en kort stund hade klassen resonerat sig fram till ett svar.

Nu har vi lite mer än 16 skolveckor på oss innan det är dags för jullov. Till dess har jag förhoppningsvis lärt mig alla namn som surrar runt efter dagens presentationer, plus namnen på de som jag inte träffat än.