Välkommen till min blogg, en blogg som kommer att vara under utveckling fram till den1 augusti då jag tillträder som rektor för Furulundsskolan i Mariannelund. Jag ser fram emot att börja min nya tjänst, att lära känna Furulundsskolans elever, föräldrar, pedagoger och övrig personal.

Hösten 2003 kom jag till Furulundsskolan en tidig måndagsmorgon, det var mitt första besök på skolan och det blev ett positivt möte. Under ett års tid arbetade jag en dag i veckan i en av förberedelseklasserna på skolan. Sedan dröjde det till höstterminen 2006 innan jag på nytt fick en anledning att samarbeta med skolan. Den här gången var det i egenskap av rektor för det som idag heter Internationella skolenheten, en verksamhet som bland annat omfattar de två internationella klasser (för invandrade barn och ungdomar) som finns på Furulundsskolan.

Min kunskap om Mariannelund med omgivning är inte så stor. Folkhögskolan har jag besökt, jag känner till att det finns ett karamellkokeri, att flera av kommunens industrier finns i området, att Julles bjuder på intressant industrihistoria och att det går att få sig ett gott mål mat på något av de matställen som finns. Den vackra naturen och Bruzaån som ger Mariannelund den speciella charm vatten har förmåga att ge har inte gått att missa.

Den närmaste tiden ägnar jag åt att avsluta mitt nuvarande arbete, därefter väntar några veckors semester. Den 3 augusti kommer jag att vara på plats på Furulundsskolan. Fram till dess önskar jag en riktigt skön sommar!

MVH
Lilian Sjödahl Petersson